Ahad, 26 Ogos 2007

Mati Syaheed (Kecil)

Dalam satu ceramah yang saya dengar beberapa tahun yang lalu, seorang ustaz telah bercakap tentang mati. Menurut ustaz tersebut, mati yang paling bagus adalah mati syaheed; umpama sahabat-sahabat Rasulullah saw yang telah syaheed dalam perang Badar, Uhud dan sebagainya.

Orang yang syaheed sebegini sebenarnya tidak mati. Mereka 'hidup' dan diberi rezeki oleh Allah. Roh mereka dimasukkan di dalam burung dan mereka berterbangan di dalam syurga menunggu hari pembalasan.

Sering kali kita terbaca tentang orang-orang yang dianugerahkan Allah SWT kenikmatan mati syaheed ini dalam pertempuran menentang kuffar di Afghanistan, Chechnya, Palestin dan sebagainya, walaupun mereka sudah mati beberapa hari tetapi keadaan mereka bagaikan 'hidup', di mana darah mereka masih kelihatan mengalir walaupun mereka sudah mati beberapa hari.

Kalau tidak dapat mati sebegitu, menurut ustaz tersebut, daripada mati katak sahaja, kejarlah pula untuk mati syaheed kecil. Banyak keadaan yang memungkinkan di mana kita boleh dapat 'title' mati syaheed kecil. Antara yang saya ingat sangat ialah dengan berpagi-pagi dan berpetang-petang dengan membaca ta'awuz 3x dan selepas itu membaca "Lau anzalna hazal Qur 'ana 'ala jabalillara aitahu....." (Surah Al Hasyr 59 : 21 - 24). Hmm.... semudah itu.

Yang kedua yang paling saya ingat ialah tentang orang yang sedang menuntut ilmu atau sedang mengajarkan ilmu dikira mati syaheed kecil jika ia meninggal sewaktu dalam proses tersebut. Oleh kerana ia melibatkan profesyen saya, tentulah fakta ini amat 'berbekas' di hati saya. Bayangkanlah, seorang pelajar atau seorang guru, kalau ia meninggal di dalam kelas, di asrama, ketika sedang menyuapkan makanan sewaktu rehat, sedang dalam perjalanan ke kuliah, sedang mengajar, sedang belajar, sedang menyediakan nota mengajar, hatta sedang tidur sekalipun... hmmm... ianya dikira mati syaheed kecil!!!

Sebenarnya, ini adalah suatu bahan motivasi penggerak dalaman yang begitu besar kiriman dari Allah untuk kita semua yang sedang berkhidmat di dalam bidang pengajaran dan sedang bertungkus lumus membentuk serta 'mengarang' manusia. Padanlah Assyaheed Hassan al Banna sewaktu ditanya kenapa tidak menulis buku, beliau menjawab : "Saya mengarang manusia!!!"; besar pahalanya orang yang mendidik manusia sehingga betul-betul menjadi manusia yang dikehendakki Allah SWT. Lagi pun, selepas mati, inilah sahaja harapan kita yang masih ada... iaitu ilmu yang diajarkan; untuk mencambahkan dan menambahkan pahala yang berpanjangan sewaktu kita di alam barzah.

Tiada ulasan: