Ahad, 26 Ogos 2007

Agen Oren

Hari ini, selepas menatap sisipan 'Mega' akhbar Utusan Malaysia, saya teringat kepada cerita bekas seorang pelajar DPIM (Diploma Planting and Industrial Management) UiTM Pahang di dalam lingkungan awal tahun 1990an dahulu.
Beliau bekerja di kantin UiTM kampus Jengka sementara menunggu tawaran kerja yang lebih baik, sehinggalah suatu hari saya mendapat tahu beliau ditawarkan kerja dengan gaji permulaan yang pada saya, 'amat mahal' iaitu RM3,000 dengan kelulusan hanya diploma (dibandingkan dengan gaji permulaan saya sewaktu mula bekerja sebagai pensyarah dengan ITM Pahang pada tahun 1986, dengan ijazah sarjana, iaitu hanyalah RM1,300 sahaja!).
Bila saya tanya di mana tempatnya, beliau sambil tersengih, menjawab:"Di ladang dekat Vietnam, puan!"
Bila saya tanya lagi kenapa agaknya gaji yang ditawarkan mahal sangat, beliau semakin lebar tersengih menjawab: "Banyak periuk api, puan!"
Kalau tak silap saya, beliau telah menolak tawaran tersebut. Sisipan Mega hari ini membuatkan saya mengimbau kenangan lampau. Jahat Amerika nih! Banyak rakyat Vietnam yang telah menjadi cacat kesan agen Oren. Itu belum kira lagi pengguguran bom Napalm yang sangat terkenal sewaktu perang Vietnam. Amerika ialah satu-satunya negara yang telah menggugurkan bom atom sampai dua kali di Jepun sewaktu Perang Dunia kedua; satu di Hiroshima, dan satu lagi di Nagasaki.
Sebenarnya, Amerika Syarikatlah yang paling layak mendapat gelaran 'Pengganas Nombor Satu Dunia' !!! ....

Tiada ulasan: