Sabtu, 22 September 2007

Husnul Khaatimah

Sejak dari aku kecil, ayahku selalu berpesan-pesan tentang saat akhir umur hidup di dunia ini. Kata ayah, penting sangat supaya sewaktu saat akhir berakhirnya umur kita ini, kita perlu mati dalam sebaik-baik kematian dan sebaik-baik keadaan iaitu dalam keadaan beriman kepada Allah Azza Wa Jalla.

Setahu ku, sepanjang hidup kita di dunia ini, yang Allah kira adalah keadaan kita sewaktu akhir umur kita. Sepanjang hidupku yang sehari dua ini, banyak kisah yang aku baca mengenai remaja yang mati ketika sedang merempit; remaja yang mati kemalangan ketika sedang dalam perjalanan untuk menyaksikan konsert rock; manusia yang mati ketika sedang berzina dan takdirnya berlaku gempa bumi yang menyebabkan bangunan menghempap mangsa (yang menyebabkan badan si penzina ditemui mati dalam keadaan masih 'melekat') dan sebagainya.... na'uzubillahi min zaalik.

Kita hanya dapat berusaha untuk menjalani hidup sebaik mungkin mengikut tuntutan dan saranan Allah dan sentiasa berdoa semoga dapat meng'khatamkan' hidup kita di dalam keadaan husnul khaatimah, insya Allah.

Semoga klip video ini dijadikan iktibar dan peringatan untuk kita semua, insya Allah.

Tiada ulasan: