Ahad, 9 September 2007

Cerpen Azizi Haji Abdullah

Hari ini dalam Mingguan Malaysia tersiar cerpen Azizi Hj Abdullah. Nak tergelak sakan. Gaya bahasanya bersahaja, penuh dengan stail tersendiri. Mungkin sebab aku baru tulis tentang cakar harimau urutan labah-labah maka cerpen ini lebih menyentuh hatiku. Aku melihat diriku sendiri dalam heroin cerpen ini.... asyik terbelahak angin auk auk bila diurut oleh suaminya Pak Cen!
Dari aku remaja aku minat dan jatuh cinta pada tulisan penulis-penulis tempatan seperti Dato Shahnon Ahmad, Azizi Hj Abdullah, Othman Hj Zainuddin dsbnya. Semuanya bermula bila sekolahku menghadiahkan novel kepada pelajar yang mendapat tiga tempat teratas di dalam darjah masing-masing pada tiap majlis penyampaian hadiah anugerah kecemerlangan akademik yang diadakan saban tahun.
Agaknya amalan ini wajar dipraktikkan semula. Sekurang-kurang kita memberi peluang kepada penulis kita untuk 'bernafas' apabila buku mereka laris di pasaran. Kedua kita boleh mencambah minat membaca anak-anak kita dengan menghadiahkan buku-buku karangan penulis tempatan yang telah memenangi anugerah sayembara atau apa saja yang sewaktu dengannya. Ketiga, anak kita tidaklah merasa hadiah mereka begitu 'hambar' apabila mendapat buku tulis saja!!! Tidak ada nilai tambah pada usaha memupuk minat mereka untuk membaca. Keempat, kita mengkayakan perbendaharaan kata anak-anak kita serta menambahkan pengalaman dan pengetahuan mereka. Yang terakhir ialah kita membentuk kemahiran mereka untuk menulis secara tidak disedari oleh anak-anak kita.

1 ulasan:

Damantim berkata...

السلام عليكم

Saya juga minat dengan tulisan Azizi. Dahulu ada beberapa cerpen beliau yang lebih kepada kemasyarakatan, perjuangan. menyetuh kalbu jugalah.

Yang terbaru ni, tak sempat tengok lagi. Saya setuju jika budaya beri buku sebagai hadiah
atau tanda hati.

Saya sendiri meminta pelajar yang menganjurkan program supaya hadiah atau tanda hati biarlah dalam bentuk buku. Itu lebih bermakna daripada benda-benda yang kadangkala menyemakkan bilik.

Saya sendiri lebih suka kalau hadiah tu dalam bentuk buku.