Khamis, 26 Julai 2007

Mimpi Zubaidah

Zubaidah yang namanya pernah terpahat dalam tinta sejarah ialah isteri Khalifah Harun Al Rasheed. Pada suatu malam, Zubaidah telah bermimpi. Mimpinya amat ganjil sangat. Zubaidah telah bermimpi bahawa baginda bersetubuh dengan beribu-ribu orang!!!
Di zaman Harun Al Rasheed, ada seorang pentafsir mimpi yang terkenal yang bernama Ibnu Sirrin. Oleh kerana merasa malu, Zubaidah telah memanggil khadamnya seraya telah menceritakan mimpinya kepada khadamnya dan diperintahkannya supaya pergi menemui Ibnu Sirrin minta ditafsirkan alamat mimpinya yang ganjil itu.... tetapi dengan syarat, perlu dirahsiakan namanya.
Setelah Ibnu Sirrin mendengar kisah mimpi Zubaidah, beliau tersenyum sahaja. Pada hematnya, tukang penyampai mimpi ini bukanlah tuan punya sebenarnya mimpi yang diceritakan. Oleh kerana berpegang kepada amanah, khadam ini mohon izin untuk balik menemui tuannya dahulu dan memberitahu hal sebenarnya kepada tuannya.
Setelah Zubaidah mendengar telahan Ibnu Sirrin, baginda terpaksalah memberi izin kepada khadamnya untuk memberitahu bahawa sebenarnya, Zubaidahlah yang bermimpi. Setelah Ibnu Siirin mendengar nama Zubaidah disebut, beliau berkata: "Sekarang, barulah padan!"
Rupa-rupanya, Ibnu Sirrin mentafsirkan bahawa Permaisuri Zubaidah akan membuat kebajikan membina terusan air di Mekah yang mana terusan air ini boleh dimanfaatkan oleh ribuan jemaah haji. Jadi, kalau setakat kuli yang bermimpi, tentulah tidak padan!

Tiada ulasan: