Selasa, 23 September 2008

Sahabat Sejati II

Dalam tulisanku yang lalu, aku telah bercerita tentang sahabatku sewaktu aku sedang belajar di peringkat sarjana. Kali ini aku akan bercerita tentang sahabatku sewaktu aku sedang belajar di peringkat ijazah sarjana muda.
Aku mengikuti pengajian ijazah sarjana muda di Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan dari 1980-1984. Aku teramat bertuah kerana Allah telah ketemukan aku dengan seorang seniorku yang bernama Siti Fatimah Ahmad Zabidi dari Kampong Paloh Pintu Geng, Kelantan, yang membahasakan dirinya Kak Mah.
Seperti Kak Yan (Mahiran Ghazali) yang aku telah ceritakan sebelum ini, Kak Mah juga adalah merupakan anak yang kedua dalam keluarganya dan beliau mempunyai adik yang ramai. Boleh jadi ketika Allah ketemukan kami, beliau rindukan pada adik-adiknya di Malaysia, maka beliau curahkan segala kasih sayangnya padaku sebagai pengubat rasa rindunya pada adik-adiknya (seperti mana dalam kes Kak Yan juga). Yang untungnya... akulah (Alhamdulillah)!!!
Kak Mah, kalau bab matematik, memang 'terror' benar. Memang beliau 'major' dalam bidang matematik pun. Aku belum pernah lagi seumur hidupku jumpa seorang pelajar Melayu, yang duduk saja-saja, boleh terlintas untuk memikirkan sesuatu yang baru atau hendak buktikan sesuatu (dalam bidang matematik), wal hal bukannya kerja sekolah dia pun! Ini menggambarkan betapa mendalamnya minat Kak Mah dalam bidang matematik.
Aku sering berguru dengan Kak Mah dan beliau sering mengambil berat tentang perkembangan pelajaranku bagaikan seorang kakak kandung. Pernah sewaktu kami tinggal serumah di Kenbrooke Court, masa itu tengah musim sejuk. Beliau telah mengejutkan aku di tengah-tengah kesejukan malam buta kerana beliau tahu aku belum siapkan kerja sekolahku.
Aku tenyeh-tenyeh mata lalu bangun mengadap buku. Oleh kerana aku ter'missed' kelas beberapa hari kerana jatuh sakit, bila aku kembali ke kuliah, aku agak terpinga-pinga kerana pensyarahku telah separuh jalan mengajar tentang Gauss-Jordan dan Gaussian Elimination Method. Terkebil-kebil aku melihat soalan dan tidak tahu bagaimana hendak selesaikan permasalahan matematik yang ditugaskan. Merasa tawar hati, aku kembali menarik selimut dan bercadang menyambung tidurku.
Melihatkan keadaanku, Kak Mah meletakkan bukunya, dan menggesa aku duduk supaya beliau dapat mengajarku satu persatu dari awal sampai aku faham. Sampai ke hari ini, peristiwa beliau bersabar mengajarku itu menjadi kenangan yang indah bagiku. Aku menjadi diriku hari ini adalah berkat didikan berbagai-bagai 'sifu' dalam hidupku, dan di antara mereka yang banyak berjasa padaku adalah Kak Mah inilah!
Allah izin, Kak Mah terlibat dalam suatu kemalangan ngeri sewaktu beliau dalam perjalanan balik dari Chicago ke Kalamazoo kerana menghantar rakan kami balik ke Malaysia. Alhamdulillah beliau terselamat tetapi boleh jadi beliau mengalami gegaran otak sampaikan beliau terpaksa bercuti agak lama dan kembali berubat di Malaysia buat sementara waktu selepas pulih dari koma.
Kesannya, Kak Mah kadang-kadang jadi terlupa tentang beberapa perkara tetapi bab kemahiran dan pengetahuan matematiknya, alhamdulillah sedikit pun tidak berkurangan! Bila beliau kembali semula ke Kalamazoo, kami tinggal di rumah berasingan tetapi hubungan kami masih lagi rapat.
Aku masih ingat sewaktu aku ambil subjek "Projective Geometry", aku terkial-kial dan menghadapi masalah nak buktikan pelbagai kerja sekolah yang profesor aku sediakan. Almaklumlah, aku kena ubah orientasi pemikiranku. Selama ini aku belajar Euclidean Geometry, fikiranku telah dibasuh bahawa dua garis yang selari, tidak akan bertemu sampai bila-bila. Dalam Projective Geometry, dua garis yang selari, boleh pula dikatakan bertemu di suatu ketika! Tak ke suatu kerja...err... 'kurang siuman' tu?
Suatu malam, sewaktu aku mati akal bagaimana hendak buktikan teorem yang profesor aku sediakan, aku telah mengambil inisiatif menelefon Kak Mah dan membacakan padanya permasalahan yang diutarakan. Setelah puas mencuba malam itu tapi menemui jalan buntu, aku tarik selimut dan terus zzzzzz....
Rupa-rupanya Kak Mah tidak tidur sepanjang malam itu! Beliau merasa tercabar dengan permasalahan itu dan bertekad mencari pembuktian yang aku dambakan. Esoknya, dekat subuh, beliau menelefon aku dan dengan gembiranya mengumumkan beliau sudah berjaya menemui kaedah pembuktian yang sewajarnya. Aku hanya dapat menggelengkan kepala melihat 'kegilaan' Kak Mah pada subjek matematik ini.
Pagi-pagi itu, meredah dalam salji tebal, Kak Mah datang dengan keretanya ke apartmentku, menghantar aku ke kelas. Oleh kerana kuliahku hanya akan bermula pada pukul 8 pagi (kami sampai terlampau awal), dalam remang-remang cahaya koridor bangunan, kami duduk di tangga sambil Kak Mah terangkan secara detail satu persatu kaedah pembuktian yang beliau telah jumpa sepanjang malam itu sampai aku betul-betul faham. Setelah itu beliau balik untuk tidur agaknya kerana tidak tidur semalaman!
Bila kuliah pagi itu bermula, aku angkat tangan dan konfiden je berjalan ke papan hitam bila profesorku bertanya siapa mampu buktikan persoalan yang ditugaskan pada kami sebelum itu. Selesai menulis di papan hitam, gembiranya profesorku kerana pelajarnya berjaya membuktikan 'lemma' yang beliau utarakan. Kalau tidak silapku, profesorku berkata, selagi belum dibuktikan benar, tarafnya hanya 'lemma'. Setelah berjaya dibuktikan, barulah tarafnya naik menjadi 'theorem'!
Sejak hari itu, beliau akan selalu dan berulang kali merujuk kepada pembuktian yang telah aku lakukan di dalam kuliah pada hari tersebut sebagai "The Zainuddin Theorem", sampaikan pelajar terbaik dalam kelasku naik berbulu kerana cemburu... Sampai hari ini profesorku itu tidak tahu, sebenarnya, sepatutnya beliau patut menggelarkannya "The Ahmad Zabidi Theorem" kerana Kak Mahlah yang sebenarnya telah berjaya membuktikan 'lemma' tersebut... heh heh heh....
Kak Mah sekarang ini ialah seorang pensyarah matematik di Universiti Malaysia Pahang (UMP), Kuantan, setelah berkhidmat beberapa lama di UPM Serdang dan Uniten, kalau tidak silap. Bertuahlah sesiapa yang dapat berguru dengannya sebagaimana aku. Benarlah kata bijak pandai, kalau kita berkawan dengan orang yang cerdik, sedikit sebanyak, kecerdikannya akan tergesel (rub off) juga pada kita yang berkawan dengannya. Pada anak-anakku serta para pelajarku, berhati-hati dan pandai-pandailah memilih kawan dan semoga kalian sentiasa bernasib baik sepertiku!

Tiada ulasan: