Selasa, 9 September 2008

Akhirnya, kerinduan ini terubat jua...

Adik bongsuku sekeluarga balik bercuti ke Malaysia dari 16 - 30 Ogos lepas. Aku sekeluarga pun ambil cuti seminggu dan balik ke Selama kerana hendak meraikan kepulangannya. Kalau tidak balik ke kampung sementalahan ada peluang ini (Alhamdulillah, dengan izin Allah, terkena pula cuti UiTM bersamaan dengan cuti sekolah!), entah bila pula boleh berjumpa anak-anak saudaraku yang seramai lapan orang itu; di mana anak adikku yang bongsu aku tidak pernah tengok lagi. Alhamdulillah, akhirnya, kerinduan ini terubat jua...

Anak-anak saudaraku kelihatan semakin matang. Muttaqee, Sajjad, Saalik (ketiga-ketiga beradik lelaki ini makin meningkat remaja, semakin meningkat kacaknya, agaknya kalau terjumpa dek Datuk Yusof Haslam, kalau rupalah yang menjadi ukuran, mungkin ditawarkan untuk berlakon dalam filemnya!), Afifa (wajahnya mengingatkanku pada Kim Bassinger), Haajar (wajahnya mengingatkanku pada pelakon yang melakonkan watak Sue Ellen dalam cerita Dallas), Suhaylah (kepulangannya kali ini membawa watak yang amat berbeza dari dahulu, beliau menjadi teramat pendiam wal hal kali terakhir beliau balik dahulu mulutnyalah yang paling becok sekali.... pot pet pot pet... kalah sedikit sahaja daripada Haajar), Farhanah (wajahnya mengingatkanku pada isteri Tom Cruise, emak si Suri) dan Faris (haaa... yang seorang ini mengingatkanku pada wajah anak sulongku 'Abdullah sewaktu Abang Long kecil dulu .... terutama pada bulat matanya!!!); mereka mengambil masa juga hendak menyesuaikan diri dengan perubahan waktu. Bila kami jaga, mereka tidur. Bila kami tidur, mereka pula berjaga.

Mujurnya anak-anak saudaraku jenis yang sabar. Bila aku terjaga pukul 3 ke 4 pagi, aku dapati mereka duduk senyap-senyap dalam gelap, boleh jadi tidak mahu mengganggu kami yang tengah lena tidur. Aku tidak pernah mendengar anak-anak saudaraku menjerit atau bersuara kuat. Boleh jadi sebab adikku dan suaminya tidak pernah meninggikan suara di depan anak-anak mereka (tidak sepertiku... hah! Boleh jadi sebab aku pensyarah... maka suaraku kuat memanjang sampai ke rumah pun terbawa-bawa lagi kuatnya!). Boleh jadi mereka kepanasan, tetapi mereka tidak pula memetik suis kipas. Mungkin mereka masih merasa kekok di rumah Opah sendiri, apa tah lagi Opah pun tidak tahu berbahasa Inggeris kecuali dua tiga patah perkataan seperti 'yes' dan 'no' sahaja.

Adikku beritahu, selain daripada sekolah awam dan sekolah swasta, mereka ada pilihan untuk bersekolah di rumah sahaja, dan anak-anaknya mengikuti apa yang dia bahasakan sebagai 'homeschool'. Anak-anaknya bersekolah di rumah. Kerajaan Amerika telah bekalkan komputer untuk setiap seorang dari anaknya dan mereka belajar dari rumah menggunakan internet sahaja. Dia sebagai ibu yang tidak bekerja, akan 'monitor' perkembangan pembelajaran anak-anaknya di rumah.

Boleh jadilah oleh kerana suasana pergaulan mereka masih terkawal, setakat aku jumpa mereka bulan lepas, akhlak mereka Alhamdulillah ok. Sewaktu zaman aku belajar di USA di tahun 1980an dulu, walaupun ketika itu aku masih bujang lagi, tetapi aku terasa betapa seriyaunya diri ini hendak membesarkan anak-anak di Amerika Syarikat. Besar sangat dugaannya; dari pengaruh televisyennya, suasana akhlak remaja di sana yang semakin rosak, perzinaan yang berleluasa, minuman keras diminum macam kita di sini minum kopi atau teh tarik saja dan suasana perhambaan pada Allah yang hampir tiada!

Aku doakan adikku dan suaminya serta anak-anaknya diberi kekuatan dan diselamatkan Allah dari fitnah Dajjal. Moga mereka kuat untuk hidup dan mati mempertahankan iman dan Islam di bumi jahiliyah itu. Aku perhatikan sebenarnya di bumi mana sahaja kita berada di akhir zaman ini, sama sahaja rasanya. Pelbagai fitnah menjadi-jadi di serata dunia. Malaysia pun apa kurangnya berbanding dengan Amerika. Bayi luar nikah dicampakkan di tong sampah sudah menjadi suatu fenomena yang bukan luar biasa lagi bagi kita di sebelah sini.

Yang penting sekarang, usaha sebersungguh mungkin untuk menyemai dan menanamkan iman serta semangat jati diri yang kuat pada anak-anak kita. Selepas itu, tidak kering lidah berdoa bagai apa lagi pada Allah azza wa Jalla mohon diselamatkan zuriat kita dari cubaan dan fitnah dunia.

Sesungguhnyalah.... laa haula wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'azeem!!!

Tiada ulasan: