Rabu, 15 Oktober 2008

Kenangan Lama Mengusik Jiwa

Tengahari tadi aku dikejutkan dengan satu panggilan telefon dari seorang sahabat lama di zaman aku muda dahulu sewaktu tahun-tahun aku di Kalamazoo(Michigan) dan Terre Haute(Indiana). Puas aku cuba meneka suara siapa... dengan slanga utaranya yang pekat, otakku buntu hendak mengingatkan nama tuan empunya suara yang sudah bertahun aku tak dengar itu.
Kak Gayah rupanya! Beliau ada urusan di pejabat Kak Siti Khamnah (SIRIM) di Shah Alam dan agaknya baru mendapat nombor telefonku. Ruang hatiku digamit segala memori lama zaman muda yang aku telah lalui di tahun-tahun 1980an di Kalamazoo dan Terre Haute itu. Suatu zaman hidupku yang tak mungkin akan berulang dan berputar balik kembali, kecualilah diizinkan Allah berlaku sesuatu yang magis seperti isi kandungan novel trilogi karangan Ramlee Awang Mursyid yang baru selesai aku baca dua hari sudah iaitu "Bagaikan Puteri", "Cinta Sang Ratu" dan "Hijab Sang Pencinta"!!!
Ahh! Kalaulah hidup ini bagaikan dalam novel-novel itu. Walaupun perbualan di antara aku , Kak Gayah dan Kak Siti Khamnah tidak lama, tetapi panggilan telefon itu benar-benar mengusik jiwaku. Mungkin sebab aku baru menulis kenanganku tentang dua orang dari banyak-banyak sahabat sejati yang mewarnai hidupku selama ini maka emosi aku terusik benar.
Terbayang dan masih terngiang-ngiang lagi di cuping telinga suara Kak Norhayati Alwi yang sifatnya suka bercakap secara berterus terang itu. Apa khabar agaknya Kak Yati kini? Yang berputar di kepalaku kini adalah suara Kak Yati yang sering merendah diri tentang rupa parasnya, mengajukkan suara neneknya di dalam slanga Jawanya:
"Yatik! Hidungmu pesek... bagei ketumbar di belah duak!"
Bila fikir-fikir balik, hendak tergelak rasanya bila malam pertama kami berempat (aku, Mazita, Suriaty dan arwah Noor Hawa Hj Zaidon) sampai di Kalamazoo, selesai mandi sebelum tidur, salah seorang dari kami telah berkata: " Weh! Bayangkanlah... Kita nak dok sini lagi 4 tahun!!! Isk.. isk...isk...laaaamanya!", agaknya rasa 'homesick' telah mula menyelinap dan menusuk jiwa. Empat tahun selepas itu, pada hari konvokesyen, salah seorang dari kami menyebut balik insiden tersebut dan terasa amat baru yakni bagaikan semalam sahaja kata-kata klasik itu diungkapkan!
Apa khabar agaknya Kak Jamilah Ibrahim dari Melaka yang sering menuturkan ayat "Macangge... macangge" (semacam apa benda).
Apa khabar agaknya Kak Oli yang pernah mengarahkan aku dengan suara yang tegas di lapangan terbang Subang (semasa kami balik dari bercuti di musim panas 1981) supaya "Jangan bergerak!", (kerana bimbang aku hilang dari pandangannya dan menyusahkan beliau untuk mencariku) sampaikan terkejut beruk saudara-maraku. Setiap kali abang-abang atau ibuku bercakap mengenai kakak seniorku yang satu ini, mereka akan merujuknya sebagai kakak yang berkata "Jangan bergerak!!!" tu... Bagaikan komando tentera saja lagaknya, tidak sepadan dengan imej Kak Oli yang bertudung labuh dan berjubah!
Sahabatku Rosni Abdullah pula rajin melawak tentang "(Bunga) Ros ni cantik!"... hik hik hik... perasan la tu. Begitu juga kenanganku di Spindler Hall, selepas aku habis mendengar Si M. A. bercerita dia 'bergaduh' dengan Si B. P., aku telah bersenandung di depannya lagu kumpulan Black Dog Bone untuk mengusiknya dan menghiburkan hatinya yang lara:
"Aku tak pernah meminta kau ... menyayangi diriku...
Aku tak pernah memaksa kau ... mencurahkan hatimu...
Kita berkawan mesra... jujur serta setia....
Jangan kau musnahkan pula dengan api cinta!!!..."
Tergelak besar Si M.... Beliau memang tidak menyangka aku boleh menyanyi, yelah, dengan watakku yang pendiam, imejku yang sentiasa bertudung dan berbaju kurung, aku begitu 'terasing' di bumi Amerika di kala rakan sebaya lain semuanya kelihatan ranggi dan up-to-date dengan jeans, hmmm.... fikir-fikir balik, memang jelas aku nampak 'kekampungan' benar!
Kesimpulan yang aku buat masa itu adalah bahaya juga bercinta ketika sedang belajar, jika belum ada ikatan yang sah dari segi agama.... Kalau bergaduh sewaktu dekat masa peperiksaan... ugh! Berserabut jadinya... sesuatu yang aku cuba elakkan di zaman remajaku. Kebiasaannya aku perhatikan, bagi pasangan kawan-kawan dan para pelajarku yang bercinta sewaktu belajar, perpisahan dan cubaan memang akan terjadi masa dekat-dekat waktu peperiksaanlah!
(Alang-alang menyebut hal ini, pada anak-anakku serta para pelajarku, aku nasihatkan agar, jika berkelapangan, bacalah novel karangan Habiburrahman El Shirazy yang bertajuk "Ayat-ayat Cinta". Seelok-eloknya, hiduplah bagai hero dan heroin dalam novel tersebut, Si Fahri dan Aisha, yakni bercintalah hanya selepas sah diijabkabulkan (dan bukan sebelumnya). Insya Allah selamat di dunia dan di akhirat!)
Kak Ruhaizah, Kak Munirah, Kak Dud, Kak Zub (arwah), Suriaty, Nor Hawa (arwah), Najwa, Rosni, Zurina, Ita, Marini, Mariani, Mariana, (errr... siapa M yang seorang lagi tu...? Terlupa aku kerana terlampau lama benar tidak menyebut nama isteri Yunus Tasim ini. Yang pastinya bukan Mariano! Haaa... Maziah!), Kak Doli, Kak Norma, Kak Siti Hindon, Wahidah, Kak Mah, Kak Ta'aa, Kak Norazan, Kak Jamilah, Kak Yan Ali, Kak Yan Ghazali, Kak Yan rakan sekelasku dalam subjek Geologi, Kak Yati Ibrahim, Kak Yati Hashim, Kak Yati Alwi, Yati Bagan Lebai Tahir, Kak Azie, Kak Fouziah, Roslida Ali, Kak Ubaidah, Kak Gayah, Kak Siti Khamnah (sekadar menyebut beberapa nama yang masih bersarang di kepala) adalah antara nama-nama insan yang pernah mewarnai hidupku suatu waktu dulu di zaman remajaku di bumi Amerika. Semoga Allah merahmati kalian semua di mana jua berada!!!
Alang-alang sudah berbicara tentang kenangan kehidupanku di USA, ingin aku titipkan pesan kepada anak-anakku, para pelajar serta ibubapa yang berhasrat ingin menyambungkan pelajaran di benua Amerika Utara secara khususnya dan di mana jua secara amnya. Penting amat jiwa kita dipasakkan dengan ruh Islam sebelum pergi belajar di negara orang dan semasa di perantauan. Berazamlah untuk menjadi bagaikan ikan yang hidup dan berenang di lautan luas yang masin tetapi semasin mana pun air laut di sekelilingnya, sedikit pun tidak memasinkan daging ikan tersebut (yakni tidak menggugat iman). Sedari awal, kita mesti merasa 'izzah (mulia) dengan Islam yang kita anuti dan menanam tekad untuk tiada kompromi langsung dalam bab aqidah. Kita pergi belajar di negeri asing semata-mata untuk menimba ilmu yang ada pada cerdik pandai mereka dan mempelajari kepelbagaian budaya yang terdapat di dunia ini sebab bijak pandai ada berkata: Jauh berjalan, luas pemandangan.
Beringatlah untuk bersahabat sentiasa dengan sahabat yang solehah kerana sahabat yang solehah ini diumpamakan bagai penjual minyak wangi. Kalau pun kita tidak beli minyak wanginya, bau harumnya akan tetap datang kepada kita. Sahabat yang su' (jahat) adalah diumpamakan seperti tukang besi. Walaupun kita duduk jauh daripadanya dan terselamat dari percikan apinya yang mungkin mengenai tudung kita, kita masih terganggu dengan asap mereka.
Apa pun, kena banyak-banyaklah berdoa agar sentiasa selamat sejahtera dari awal sampai ke penghabisan umur kita. Bukankah doa itu merupakan senjata orang mukmin?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saat konflik dlm ayat2 cinta adalah apabila fahri masuk penjara dan sahabat di dalm penjara itu mengtakan bahawa ini adalah ujian Allah bagi hambaNya yg merasakan dirinya terlalu sempurna.

en_me berkata...

nice story akak taaherah ittewww.. salammmz