Isnin, 30 Jun 2008

Kisah Alang Dan Perlawanan Catur

Anakku Alang baru-baru ini meminta izinku untuk belajar bermain catur dengan kawan baik yang sekelas dengannya, Saifullah, anak rakan sekerjaku, Dr Mohd Sabri, pensyarah CITU, UiTM Terengganu. Aku izinkan, memandangkan aku sendiri tidak pernah dan tidak pandai bermain catur, jadi mana mungkin aku perturunkan ilmu selok belok bermain catur kepadanya. Anakku yang seorang lagi, yang aku panggil Andak (namanya Sari as Saqati, iaitu abang kepada Alang), katanya tahu sedikit sebanyak tentang permainan catur ini, boleh jadi beliau belajar daripada rakan sebayanya di sekolah.
Dua minggu yang lalu, Alang balik sahaja daripada sekolah, sekali lagi meminta izin untuk menyertai kejohanan catur yang diadakan di Sekolahnya, Sekolah Rendah Sura. "Aik? Baru belajar main dua tiga hari dah nak masuk bertanding? Ada harapan ke nak menang ni?", fikirku sendirian. Hmm... gasaklah. Rupanya, untuk berlaku adil, pertandingan itu dibahagikan kepada kepada dua peringkat umur. Alang yang baru berumur lapan tahun masuk bertanding dalam peringkat I, manakala abangnya Andak yang berumur sepuluh tahun akan bertanding untuk umur peringkat II.
"Ma, doakan kemenangan Alang, ye? Doakan lawan Alang tak berapa kuat, ye Ma?", pinta Alang sebelum pergi pagi Sabtu pertandingan tersebut dijalankan. Waktu itu aku sedang sibuk membasuh pinggan di dapur. "Yelah. Mama doakan, insya Allah!", jawabku sambil tersenyum. "Doakan kemenangan Andak juga Ma!", sampuk Andak pula. "Yelah. Mama doakan kemenangan anak-anak mama, insya Allah", balasku.
Petang itu, dari dapur, aku terdengar hilai tawa anak-anakku sewaktu mereka meletakkan basikal masing-masing di perkarangan rumah. Alang dengan bangganya menunjukkan piala kemenangan kepadaku. "Ma, Alang dapat jadi naib juara!!!", kata Alang, sambil menjulang trofi kemenangannya.
"Alhamdulillah! Andak?", tanyaku bila melihat Andak pun memegang trofi juga tetapi kecil sedikit daripada adiknya. "Andak dapat nombor enam, Ma! Lawan Andak banyak yang lebih handal", jawab Andak. Aku peluk kedua-dua anak terunaku. Terharu dengan minat dan kesungguhan mereka. "Alhamdulillah. Katalah Alhamdulillah, Allah lah yang mengizinkan kemenangan Alang dan Andak!", peringatku pada anak-anak. "Alang dapat nombor dua, siapa yang menjadi juara?", tanyaku. "Tentulah Saifullah, Ma!", jawab Alang dan Andak serentak.
Malam itu, aku tergelak sendirian bila melihat Alang tertidur dalam keadaan masih menggenggam trofi kemenangannya!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

asalamualaikum puan.. ingat saya norhamsharina? student pre-sciences pilah? bdk2 yang besar2 tinggi2 tp comel..haha..saya selalu bukak blog puan ni.. saya suka baca...saya dah lama cuba hubungi puan..tp no tlpn puan hilang sb sy tukar handphone
...hm ni email sy..kalo puan sudi hubungi la saya..saya rasa rindu nk jumpa puan...terima kasih

Tanpa Nama berkata...

nur_ham11@yahoo.com

Aisyah Ulya berkata...

So nice..
Blog yang dapat memanfaatkan pembacanya..
Moga ALLAH redhai usaha mcik..
Klau makcik free, jemput2lah ke blog saya..
Ada kurg, silap ke bagitau ya..
Moga ALLAH sayang makcik..